Czynności notarialne

Czynności notarialne
Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych).

Notariusz dokonuje następujących czynności:
• sporządza akty notarialne;
• sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
• podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
• podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej
• sporządza poświadczenia;
• spisuje protokoły;
• sporządza protesty weksli i czeków;
• przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych,
• sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
• sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
• składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
• sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.

Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego. Notariusz jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.

Czynności notarialne poza Kancelarią
Co do zasady czynności notarialnych notariusz dokonuje w biurze kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności.

Języki Obce
Czynności notarialnych dokonuje się w języku polskim. Kancelaria współpracuje z tłumaczami języków obcych. Istnieje możliwość uzyskania w Kancelarii informacji w języku angielskim.

Prosimy o uprzedni kontakt z Kancelarią
Przed planowaną czynnością notarialną prosimy o uprzedni kontakt osobisty, telefoniczny lub mailowy z Kancelarią. Ustalimy rodzaj czynności, które mają zostać przeprowadzone oraz poinformujemy jakie dokumenty są wymagane, obliczymy wysokość koniecznych opłat sądowych i podatków oraz wskażemy wysokość wynagrodzenia notariusza.
Czynności notarialnych polegających na poświadczaniu zgodności odpisów, wypisów, wyciągów lub kopii z okazanymi dokumentami, daty okazania dokumentów, daty pozostawania osoby przy życiu oraz własnoręczności podpisów co do zasady można dokonać w tym samym dniu, po uprzednim umówieniu terminu.

U notariusza można dokonać zawarcia umowy spółki, zmiany umowy spółki bądź statutu, podjąć uchwałę o podziale, połączeniu lub przekształceniu spółki, podjąć uchwałę o likwidacji spółki, zbyć udziały w spółkach, sporządzić protokoły zgromadzeń wspólników, protokoły z walnego zgromadzenia akcjonariuszy, a także można sporządzić inne protokoły z posiedzeń organów spółki.

Umowa Spółki
Kodeks Spółek Handlowych przewiduje następujące typy spółek:
Spółka jawna – co do zasady Umowa spółki jawnej powinna być zawarta na piśmie. Jest to podstawowy typ spółki osobowej.
Spółka partnerska - co do zasady Umowa spółki powinna być zawarta na piśmie. Jest spółką osobową. Partnerami w spółce mogą być osoby uprawnione do wykonywania następujących zawodów: adwokata, aptekarza, architekta, inżyniera budownictwa, biegłego rewidenta, brokera ubezpieczeniowego, doradcy podatkowego, maklera papierów wartościowych, doradcy inwestycyjnego, księgowego, lekarza, lekarza dentysty, lekarza weterynarii, notariusza, pielęgniarki, położnej, fizjoterapeuty, radcy prawnego, rzecznika patentowego, rzeczoznawcy majątkowego i tłumacza przysięgłego.
Spółka komandytowa – Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Jest spółką osobową.
Spółka komandytowo-akcyjna - Statut spółki komandytowo-akcyjnej powinien być sporządzony w formie aktu notarialnego. Jest spółką osobową, przy czym w rozumieniu odrębnych przepisów może być traktowana jak spółka kapitałowa.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Jest najczęściej spotykanym w obrocie rodzajem spółki kapitałowej.
Spółka akcyjna - Statut spółki akcyjnej powinien być sporządzony w formie aktu notarialnego. Jest spółką kapitałową.
Do zawarcia umowy spółki konieczne są dane wspólników, którzy będą zakładać spółkę. Najczęściej są to dowody tożsamości osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych: numer wpisu do odpowiedniego rejestru oraz dokumenty dotyczące tej osoby prawnej. Komplet niezbędnych wymaganych informacji zostanie Państwu udostępniony przez Kancelarię.

Przykładowo celem zawarcia Umowy Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prosimy o następujące informacje:

  • Firma spółki,
  • Przedmiot działalności Spółki (np. wskazanie numerów PKD)
  • Siedzibę (miejscowość)
  • czas trwania Spółki, jeżeli jest oznaczony
  • wysokość kapitału zakładowego oraz informacje, czy będzie on pokryty wkładem pieniężnym  czy niepieniężnym
  • liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników
  • Zarząd (określenie liczby Członków Zarządu oraz sposobu reprezentacji Spółki)

Możliwe jest także dostarczenie przez wspólników własnej treści umowy spółki, która po spełnieniu ustawowych wymagań, może zostać objęta aktem notarialnym sporządzonym w tutejszej kancelarii notarialnej.Należy pamiętać, że od zawarcia umowy spółki pobierane jest 0,5 % Podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłaty notarialne – zgodnie z obowiązującymi przepisami. Więcej informacji znajdziecie Państwa w zakładce Opłaty. Celem wyliczenia całkowitych kosztów planowanej czynności notarialnej prosimy o kontakt z kancelarią.

* Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego powyższe informacje mogą ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

** W przypadku chęci założenia innego rodzaju Spółki Kancelaria poinformuje Państwa o zakresie informacji niezbędnych do przygotowania aktu notarialnego.

Protokół Zgromadzenia Wspólników Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością / Protokół Walnego Zgromadzenia Spółki Akcyjnej / Protokół Posiedzenia Rady Nadzorczej

Celem przygotowania Protokołu prosimy o udostępnienie:

  • Statutu / Umowy Spółki / Aktu Założycielskiego Spółki
  • numer wpisu Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego
  • zakres podejmowanych Uchwał / zmian Statutu / Umowy / Aktu Założycielskiego Spółki

* Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego powyższe informacje mogą ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

  • dla Nabywców

Przy umowie deweloperskiej albo umowie sprzedaży zawieranej z Deweloperem wszelkie dokumenty dostarcza Deweloper. Nabywcy powinni okazać swoje dowody tożsamości. W szczególnych przypadkach może zaistnieć konieczność okazania przez Nabywcę dodatkowych dokumentów, przykładowo: Umowa Rozdzielności Majątkowej Małżeńskiej. W przypadku gdy Kupującym jest spółka wymagane są także dokumenty spółki.

Jeżeli nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez kredytu, istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki. Należy wówczas przedłożyć oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki oraz innych zabezpieczeń. W niektórych wypadkach może być wymagane okazanie umowy kredytowej.

  • dla Deweloperów

Obsługujemy klientów korporacyjnych, w tym deweloperów. Pomagamy przy przygotowaniu wzorów umów deweloperskich. Swoim doświadczeniem i zaangażowaniem wspieramy deweloperów w procesie sprzedaży, usprawniając proces przygotowania aktów notarialnych. Każdą inwestycję oceniamy indywidualnie celem wdrożenia najbardziej optymalnych rozwiązań.

Umowę sprzedaży reguluje art. 535 i następne Kodeksu Cywilnego. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Na zabezpieczenie zapłaty ceny można ustanowić między innymi: depozyt notarialny, oświadczenie Kupującego o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 4 k.p.c., hipotekę, poręczenie osoby trzeciej. Umowa Sprzedaży nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego.

Celem przygotowania projektu aktu notarialnego dokumentującego Umowę Sprzedaży będziemy Państwa prosić o udostępnienie:

  • danych stron transakcji
  • numer księgi wieczystej Nieruchomości,
  • podstawa nabycia np. akt notarialny, postanowienie sądu,
  • cena Nieruchomości i sposób zapłaty
  • numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata ceny,
  • wartość rynkowa Nieruchomości (jeżeli jest inna niż wskazana Cena),
  • warunki i data wydania Nieruchomości,
  • zaświadczenie, że pod adresem dla Nieruchomości nikt nie jest zameldowany (w przypadku Nieruchomości zabudowanych),
  • informację odnośnie wydania świadectwa charakterystyki energetycznej (w przypadku Nieruchomości zabudowanych),
  • zaświadczenie czy nieruchomość leży na obszarze rewitalizacji lub terenie Specjalnej Strefy Rewitalizacji
  • zaświadczenie w przedmiocie zadłużenia / brak zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych u zarządcy Nieruchomości (w przypadku Lokali)
  • wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej -  z adnotacją o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • zaświadczenia, że Nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 tej ustawy z dnia 28 września 1991 r o lasach (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • w przypadku, gdy Nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki. Należy wówczas przedłożyć oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki oraz innych zabezpieczeń. Może się także okazać konieczne okazanie umowy kredytowej.

* Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego może ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości może być zawarta zarówno w zwykłej formie pisemnej, jak i w formie aktu notarialnego. W zależności od przyjętej formy różne są skutki prawne w przypadku niewykonania Przedwstępnej Umowy Sprzedaży.

W przypadku formy pisemnej - jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy przyrzeczonej uchyla się od jej zawarcia, druga strona może żądać naprawienia szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej.

Mocniejszy skutek odnosi Umowa Przedwstępna zawarta w formie aktu notarialnego. Wówczas strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej przed Sądem. Ponadto w akcie notarialnym można dodatkowo umieścić żądanie złożenia wniosku o wpis w księdze wieczystej roszczenia o przeniesienie własności nieruchomości.

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Powyższe nie uchybi przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, w szczególności zawsze formy aktu notarialnego wymaga darowizna nieruchomości.

Celem przygotowania projektu aktu notarialnego dokumentującego Umowę Darowizny Nieruchomości będziemy Państwa prosić o udostępnienie:

  • danych stron transakcji
  • stopień pokrewieństwa stron transakcji (o ile strony są spokrewnione)
  • numer księgi wieczystej Nieruchomości,
  • podstawa nabycia np. akt notarialny, postanowienie sądu,
  • wartość rynkowa Nieruchomości,
  • warunki i data wydania Nieruchomości,
  • zaświadczenie, że pod adresem dla Nieruchomości nikt nie jest zameldowany (w przypadku Nieruchomości zabudowanych),
  • zaświadczenie w przedmiocie zadłużenia / brak zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych u zarządcy Nieruchomości (w przypadku Lokali)
  • wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • wypis z rejestru gruntów  -  z adnotacją o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)

* Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego może ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

Zgodnie z treścią art. 908 i następne Kodeksu Cywilnego Umowa Dożywocia stanowi umowę, przez którą w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie, to jest w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym. Jeżeli w umowie o dożywocie nabywca nieruchomości zobowiązał się obciążyć ją na rzecz zbywcy użytkowaniem, którego wykonywanie jest ograniczone do części nieruchomości, służebnością mieszkania lub inną służebnością osobistą albo spełniać powtarzające się świadczenia w pieniądzach lub w rzeczach oznaczonych co do gatunku, użytkowanie, służebność osobista oraz uprawnienie do powtarzających się świadczeń należą do treści prawa dożywocia. Dożywocie można zastrzec także na rzecz osoby bliskiej zbywcy nieruchomości. Prawo dożywocia jest niezbywalne. Umowa dożywocia wymaga dla swej ważności formy aktu notarialnego.

* Celem uzyskania większej ilości informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy Ustawowa Wspólność Majątkowa Małżeńska obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Małżonkowie oraz osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński (przyszli małżonkowie) mogą zawrzeć Umowę Majątkową i postanowić, że w ich małżeństwie nie będzie obowiązywał reżim Ustawowej Wspólności Majątkowej Małżeńskiej. W Umowie Majątkowej Małżeńskiej strony mogą ustanowić rozdzielność majątkową, rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków, wspólność rozszerzoną lub wspólność ograniczoną. Umowa Majątkowa Małżeńska wymaga formy aktu notarialnego. Może być zawarta w każdym momencie trwania małżeństwa lub przed zawarciem małżeństwa. Umowa Majątkowa Małżeńska może być zmieniona albo rozwiązana. Małżonek może powoływać się względem innych osób na umowę majątkową małżeńską, gdy jej zawarcie oraz rodzaj były tym osobom wiadome.

W przypadki niezawarcia żadnej Umowy Majątkowej Małżeńskiej w małżeństwie obowiązywać będzie reżim Ustawowej Wspólności Majątkowej Małżeńskiej.

Ustawowa Wspólność Majątkowa Małżeńska - do majątku wspólnego należą w szczególności:
1) pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków;
2) dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków;
3) środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków;
4) kwoty składek zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ustawowa Wspólność Majątkowa Małżeńska - do majątku osobistego każdego z małżonków należą w szczególności:
1) przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej;
2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił;
3) prawa majątkowe wynikające ze wspólności łącznej podlegającej odrębnym przepisom;
4) przedmioty majątkowe służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków;
5) prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie;
6) przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; nie dotyczy to jednak renty należnej poszkodowanemu małżonkowi z powodu całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy zarobkowej albo z powodu zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia widoków powodzenia na przyszłość;
7) wierzytelności z tytułu wynagrodzenia za pracę lub z tytułu innej działalności zarobkowej jednego z małżonków;
8) przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków;
9) prawa autorskie i prawa pokrewne, prawa własności przemysłowej oraz inne prawa twórcy;
10) przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

W przypadku zawarcia Umowy Majątkowej Małżeńskiej:
A) Rozdzielności majątkowej - W razie umownego ustanowienia rozdzielności majątkowej, każdy z małżonków zachowuje zarówno majątek nabyty przed zawarciem umowy, jak i majątek nabyty później. Każdy z małżonków zarządza samodzielnie swoim majątkiem.
B) Rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków - Do rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków stosuje się przepisy o rozdzielności majątkowej, z zachowaniem przepisów art.  512 i następne Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dorobkiem każdego z małżonków jest wzrost wartości jego majątku po zawarciu umowy majątkowej. Dorobek oblicza się według stanu majątku z chwili ustania rozdzielności majątkowej i według cen z chwili rozliczenia. Po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonek, którego dorobek jest mniejszy niż dorobek drugiego małżonka, może żądać wyrównania dorobków przez zapłatę lub przeniesienie prawa. Z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać zmniejszenia obowiązku wyrównania dorobków.
C) Rozszerzającej wspólność ustawową lub Ograniczającej wspólność ustawową – Do ustanowionej umową wspólności majątkowej stosuje się odpowiednio przepisy o wspólności ustawowej, z zachowaniem przepisów art.  48 i następne Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Nie można przez umowę majątkową małżeńską rozszerzyć wspólności na: 1) przedmioty majątkowe, które przypadną małżonkowi z tytułu dziedziczenia, zapisu lub darowizny; 2) prawa majątkowe, które wynikają ze wspólności łącznej podlegającej odrębnym przepisom; 3) prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie; 4) wierzytelności z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia, o ile nie wchodzą one do wspólności ustawowej, jak również wierzytelności z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; 5) niewymagalne jeszcze wierzytelności o wynagrodzenie za pracę lub z tytułu innej działalności zarobkowej każdego z małżonków. W razie wątpliwości uważa się, że przedmioty służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków nie zostały włączone do wspólności.W razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowi inaczej. Przepis ten nie wyłącza zastosowania art. 43 § 2 i 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Podziału majątku wspólnego pomiędzy małżonkami można dokonać po ustaniu wspólności małżeńskiej. W szczególności w przypadku zawarcia Umowy Rozdzielności Majątkowej, uzyskania prawomocnego Orzeczenia Rozwodu lub Separacji. W przypadku trwania małżeństwa, należy najpierw ustanowić rozdzielność majątkową. W przypadku, gdy w skład majątku wspólnego wchodzi Nieruchomość, Prawo użytkowania wieczystego czy Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Umowa Podziału wymaga dla swej ważności formy aktu notarialnego.

Należy podkreślić, że Umowa podziału majątku wspólnego może być zawarta jeżeli strony są zgodne co do jej treści. W przypadku braku konsensusu może okazać się konieczne sądowne dokonanie podziału majtku wspólnego małżonków, co jest drogą bardziej czasochłonną. Jeżeli Strony są zgodne co do porozumienia w przedmiocie podziału majątku wspólnego wówczas może zostać on dokonany u notariusza podczas jednej wizyty. Przy sporządzaniu umowy o podział majątku wspólnego muszą być obecni oboje zainteresowani (osobiście, bądź przez prawidłowo umocowanych przez pełnomocników)

Umowny Podział Majątku Wspólnego dokonywany w formie aktu notarialnego może dotyczyć wszystkich składników tego majątku, bądź niektórych składników - Umową można dokonać całkowitego lub częściowego podziału majątku wspólnego małżonków.

W zależności od przedmiotów wchodzących w skład majątku wspólnego objętego podziałem dokonywanym w formie aktu notarialnego lista danych niezbędnych do przygotowania aktu notarialnego może się różnić. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.

Umową najmu okazjonalnego lokalu jest umowa najmu lokalu mieszkalnego, którego właściciel, będący osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali, zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.

Do umowy najmu okazjonalnego lokalu załącza się w szczególności:
1) oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu używanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego lokalu w terminie wskazanym w żądaniu, o którym mowa w art. 19d ust. 2 Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
2) wskazanie przez najemcę innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu;
3) oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu, o którym mowa w pkt 2 lub ust. 3, o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu; na żądanie wynajmującego załącza się oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym.

Umową najmu instytucjonalnego lokalu jest umowa najmu lokalu mieszkalnego zawierana przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmowania lokali.

Do umowy najmu instytucjonalnego lokalu załącza się oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu używanego na podstawie umowy najmu instytucjonalnego lokalu w terminie wskazanym w żądaniu, o którym mowa w art. 19i ust. 2 Ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, oraz przyjął do wiadomości, że w razie konieczności wykonania powyższego zobowiązania prawo do lokalu socjalnego ani pomieszczenia tymczasowego nie przysługuje.

Szczegółowe regulacje w tym zakresie znajdziecie Państwo w art. 19a i następne Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Celem przygotowania aktu notarialnego - Oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji, prosimy o udostępnienie:
- danych Najemcy
- Umowy Najmu

Całkowite koszty związane z przygotowanie aktu notarialnego – Oświadczenia o poddaniu się egzekucji na podstawie umowy najmu okazjonalnego / instytucjonalnego wraz z jednym wypisem nie powinny przekroczyć kwoty 350,00 zł brutto (1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę + vat oraz koszty wypisów: 7,38 zł brutto / strona)

Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, pieniądze w walucie polskiej lub obcej. W tym celu nasza kancelaria prowadzi specjalne konta bankowe.

Z przyjęcia depozytu notariusz spisuje protokół w formie aktu notarialnego.
Celem przygotowania projektu aktu notarialnego – Protokołu przyjęcia depozytu, prosimy o udostępnienie:
- dane osoby składającej depozyt
- kwota składana do depozytu
- oznaczenie czynności, w związku z którą składany jest depozyt
- oznaczenie podmiotu uprawnionego do odbioru depozytu
- wskazanie obiektywnych warunków wydania depozytu uprawnionemu
- termin wydania depozytu uprawnionemu

W przypadku złożenia pieniędzy do depozytu, w chwili sporządzania przez notariusza aktu notarialnego – Protokołu, środki pieniężne muszą być zaksięgowane na rachunku depozytowym notariusza.

* W przypadku wskazania do wypłaty depozytu dostawcy / usługodawcy zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny i jego rachunku właściwego do wypłaty, który nie znajduje się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (biała lista) - notariusz może wstrzymać się z wypłatą depozytu do czasu wskazania numeru rachunku bankowego / rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, który znajduje się w przedmiotowym wykazie. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z kancelarią.

Pełnomocnictwem jest umocowanie do działania w cudzym imieniu na podstawie oświadczenia reprezentowanego. Większość czynności prawnych możemy dokonać przez ustanowionego przez nas pełnomocnika / pełnomocników. Notariusz sporządza pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym. W niektórych wypadkach konieczne jest udzielenie pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. W szczególności jest to: zbycie lub nabycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, prawa użytkowania wieczystego oraz praw do spadku.

Celem przygotowania projektu aktu notarialnego – Pełnomocnictwa, prosimy o udostępnienie:
• dane Mocodawcy
• dane Pełnomocnika / Pełnomocników, to jest: imiona, nazwiska, imiona rodziców, numer PESEL,
• w przypadku kilku Pełnomocników – informacja, czy każdy z Pełnomocników ma działać samodzielnie, czy Pełnomocnicy mogą działać tylko łącznie
• zakres pełnomocnictwa – do jakich czynności Pełnomocnik ma zostać upoważniony (w jakich sprawach będzie reprezentować Mocodawcę)
• czy pełnomocnictwo ma być udzielone na czas określony
Do udzielenia pełnomocnictwa konieczne jest stawiennictwo osoby udzielającej pełnomocnictwa (mocodawcy). Obecność Pełnomocnika nie jest konieczna.

Taksa notarialna za sporządzenie aktu notarialnego – Pełnomocnictwa wynosi 100 zł netto + vat 23%. W przypadku udzielenia Pełnomocnictwa do jednej czynności 30 zł netto + vat 23%. Do powyższych kosztów należy doliczyć koszt wypisów za każdą stronę – 6 zł netto + vat 23%.

Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych (tj. z wyjątkiem testamentów ustnych, podróżnych, wojskowych). Zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki prawomocnego Postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. W obrocie prawnych stanowi dowód, że określone osoby są spadkobiercami po zmarłym.

Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób zainteresowanych, to jest osób które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, a także osób, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne. Po spisaniu protokołu dziedziczenia notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie ma wątpliwości co do istnienia jurysdykcji krajowej, treści właściwego prawa obcego, osoby spadkobiercy i wysokości udziałów w spadku, a w przypadku, gdy spadkodawca uczynił zapis windykacyjny - także co do osoby, na której rzecz spadkodawca uczynił zapis windykacyjny, i przedmiotu zapisu.

Celem przygotowania czynności notarialnych związanych z wydaniem Aktu Poświadczenia Dziedziczenia należy udostępnić:
• dane Stawających
• numer PESEL zmarłego
• odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
• testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony
• odpisy skrócone aktów stanu cywilnego stawających – odpisy skrócone aktów urodzenia, a w przypadku osób, które w wyniku zawarcia związku małżeńskiego zmieniły nazwisko – odpisy skrócone aktów małżeństwa,
• odpis skrócony aktu małżeństwa, w przypadku małżonka zmarłego,

Rozrządzić majątkiem na wypadek śmierci można jedynie przez testament. Spadkodawca może w każdej chwili odwołać zarówno cały testament, jak i jego poszczególne postanowienia. Sporządzić i odwołać testament może tylko osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Testamentu nie można sporządzić ani odwołać przez przedstawiciela. Testament może być sporządzony w formie aktu notarialnego. Spadkodawca może powołać do całości lub części spadku jedną lub kilka osób. Spadkodawca może przez rozrządzenie testamentowe zobowiązać spadkobiercę ustawowego lub testamentowego do spełnienia określonego świadczenia majątkowego na rzecz oznaczonej osoby (zapis zwykły). W testamencie sporządzonym w formie aktu notarialnego spadkodawca może postanowić, że oznaczona osoba nabywa przedmiot zapisu z chwilą otwarcia spadku (zapis windykacyjny).

Celem przygotowania aktu notarialnego - Testamentu, prosimy o udostępnienie:
• dane osoby sporządzającej testament,
• dane spadkobierców – imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, PESEL,
• jeżeli testament ma zawierać zapis zwykły albo zapis windykacyjny, w tym nieruchomości – informacje na temat zapisywanego przedmiotu / nieruchomości.

Informacje o kosztach sporządzenia aktu notarialnego - Testamentu znajdziecie Państwo w zakładce Opłaty. Celem uzyskania dokładnej wyceny prosimy o kontakt z kancelarią.

Notariusz stwierdza zgodność odpisu lub wyciągu z okazanym dokumentem. Jeżeli okazany dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki, uszkodzenia), notariusz stwierdza to w poświadczeniu.
W celu sporządzenia poświadczenia odpisu, wyciągu dokumentu, notariuszowi należy okazany oryginał dokumentu, zaś osoba okazująca dokument powinna stawić się w Kancelarii ze swoim dokumentem tożsamości.

Taksa notarialna za poświadczenie zgodności odpisu / wyciągu z okazanym dokumentem wynosi za każdą stronę – 6 zł netto + vat 23%.

Zgodnie z art. 96 ustawy Prawo o notariacie notariusz poświadcza własnoręczność podpisu. Podpisy na dokumentach składane są w obecności notariusza. Jeżeli podpis na poświadczonym dokumencie nie był złożony w obecności notariusza, osoba, która podpisała, może uznać przed notariuszem złożony podpis za własnoręczny. Okoliczność tę notariusz zaznacza w sporządzonym dokumencie.

W celu sporządzenia notarialnego poświadczenia podpisu wystarczy obecność osoby, której podpis ma zostać poświadczony. Należy stawić się osobiście z dokumentem tożsamości oraz z dokumentem, pod którym ma być złożyć podpis.

Taksa notarialna za poświadczenie własnoręczności podpisu albo odcisku palca osoby niepiśmiennej lub niemogącej pisać na dokumentach, jeżeli przedmiot jest oznaczony sumą pieniężną –wynosi 1/10 maksymalnej stawki, jaka należałaby się, gdyby dokument sporządzono w formie aktu notarialnego, nie więcej jednak niż 300 zł netto + vat 23%. Przy poświadczeniu podpisu na pełnomocnictwach i innych dokumentach – jest to kwota 20 zł netto + vat 23%.

W celu opatrzenia dokumentu datą pewną, należy okazać notariuszowi oryginał dokumentu, zaś osoba okazująca dokument powinna stawić się w Kancelarii ze swoim dokumentem tożsamości. Notariusz poświadcza na okazanym mu dokumencie datę, a na żądanie stron także godzinę i minutę okazania tego dokumentu. W poświadczeniu notariusz wymienia imię, nazwisko i miejsce zamieszkania osoby, która dokument okazała.

Taksa notarialna za poświadczenie czasu okazania dokumentu wynosi za każdą stronę – 6 zł netto + vat 23%.

Kontakt

Godziny otwarcia:
Czynne w godz. 9:00 – 17:00
Od poniedziałku do piątku

Istnieje możliwość indywidualnego umówienia transakcji poza wyznaczonymi godzinami pracy.
Kancelaria Notarialna Anna Zieleniecka Notariusz
plac Jana Pawła II 9 – 5 piętro
50-136 Wrocław
NIP: 8943023243
REGON 386425298

Telefon: 71 726 11 60
Email: sekretariat@notariusz-zieleniecka.pl
Przewiń do góry